verbindt wie mee wil blijven bewegen


Je eigen beeldscherm gebruik

Ik ga beginnen wat te schrijven over de praktische tips die Edmond Schoorel geeft in zijn boek “Opvoeden in het digitale tijdperk”. Hij heeft het over een keuze die je als mens in deze tijd kunt maken en dat is tegen bewegen in iets waarin je alleen maar mee kan. Of mee bewegen en proberen nieuwsgierig en enthousiast te zijn en je te beseffen dat het heel bijzonder is om in deze tijd te leven. Je open te stellen en te verdiepen in van alles wat geschreven of gesproken wordt over dit thema. Zowel van de voorstanders als van de tegenstanders, zo lukt het beter zelf een mening te vormen. Grenzen aangeven aan je kinderen vraagt een duidelijk standpunt, waar jezelf ook achter staat, pas dan kun je het krachtig neerzetten. Naast lezen noemt hij ook communiceren met andere ouders, buren en leerkrachten. Samen gezamenlijke afspraken proberen te maken. Ik merk zelf dat het mij heel veel brengt om te communiceren met andere ouders. Bij de vrienden van mijn zonen zijn de regels wel ongeveer hetzelfde en het doet mij als opvoeder ook steviger in mijn schoenen staan als ik niet in de opmerking hoef te trappen van: “maar iedereen mag het” Ik weet namelijk dat dat niet zo is. En als het wel zo is, dan weet ik van mijzelf zeker genoeg wat mijn standpunt is.

Edmond heeft het over twee mogelijkheden als je je van de negatieve bijwerkingen van de moderne media bewust bent.

Beperken en tegenwicht bieden

Beperken:
Hij weet niet of de moderne media perse negatieve effect heeft op de kinderen, maar hij weet wel dat het de hersenen van de kinderen grondig verandert, onderdelen laat verdwijnen en andere delen de overhand doet krijgen. Hij geeft tips als het maken van beeldscherm vrije plekken, beeldscherm vrije slaapkamers (of vanaf bedtijd), vakanties die volledig elektronica vrij zijn, zonder beeldschermen met elkaar aan tafel zitten. Een beeldscherm vrije woonkamer…
Wees ook niet bang grenzen te stellen aan het mediagebruik van je kind in gezinnen van vriendjes of vriendinnetjes. Maar bied wel een alternatief. (lees hierover het interview dat binnenkort verschijnt in het tijdschrift Motief met mij)

Tegenwicht bieden:
Daar waar de moderne media op sommige gebieden de overhand lijkt te hebben, het rechtlijnige denken, vluchtig waarnemen, de oppervlakkigheid kun je compenseren bijvoorbeeld met verwondering. Verwondering maakt je open voor het nieuwe, voor de toekomst, voor het wonder. Of een paar weken later eerbied, of genegenheid of mededogen. (als je inspiratie wilt op dit gebied is het deugdenspel, zie http://www.hetdeugdenspel.nl  echt een aanrader, ook om voor de klas te gebruiken).
Evenwicht bieden is een van de dingen die ikzelf met mijn onderzoek naar media opvoeding een van de belangrijkste punten ben gaan vinden. Evenwicht bieden en compenseren, balans zoeken, zorgen dat alle zintuigen, bouwstenen, en hersencellen behouden kunnen blijven, dat het huis vanaf haar fundament stevig gebouwd kan worden.

Verzorg de nacht, doe iets met jezelf en je kinderen om ontschermd te gaan slapen (wandelen, boekje lezen, kletsen,  mediteren, ..)
Ook zegt Edmond dat als je je als opvoeder niet bewust bent van de negatieve invloeden van de moderne media, of je gelooft daar niet in, je kinderen een probleem hebben. Het is dan te hopen dat ze toch iets in hun leven vinden om onbevangen zichzelf te kunnen worden.

Tot slot zegt Edmond dat voorleven essentieel is.

Hoe zien wij het thuis met onze kinderen voor ons? Teveel achter een scherm voelt niet goed, dus willen we dat de kinderen iets anders gaan doen, iets zonder beeldscherm. Dat is een heel geduw en getrek, maar dan, dan doen ze iets anders en wat stellen we ons dan voor dat wijzelf of dat moment gaan doen? Heel vaak blijkt dat wij dan zelf lekker even onze mail gaan lezen, candy crushen, Facebook bekijken, een film aanzetten, etc, etc.

Tijdens deze zomervakantie kon ik zo overduidelijk de onrust bij mijzelf merken. Bij het opstaan keek ik al even op mijn telefoon, zonder er daarna regie over te hebben wat ik zou lezen. Er plopt een artikel op, boeiend, even lezen. Oh, een vriendin van me appt nog iets, etc etc. Voordat ik beneden ben is mijn eigen hoofd al vol. Als ik niet bewust mijn telefoon echt weg leg gaat dat de hele dag zo door, versnipperd, hak op de tak, onrustig en weinig geduld daardoor voor mijn kinderen, Hoe vermoeider ik ben, des te lastiger ik mijn mobiel weg kan leggen. Aan het einde van de zomer (3 weken Frankrijk waren vrijwel zonder) kreeg ik langzamerhand weer regie over mijn eigen indeling van de dag, over mijn eigen gedachten. En tegelijkertijd ook meer rust thuis, minder strijd met de kinderen, ruimte om samen te dansen, zingen, naar het bos te gaan, te knuffelen, muziek te luisteren te kletsen, te tekenen ….

(Zie ook de recensie uit de Lerarenbrieven – redactie).

Geschreven door Martine Hogerwerf

Ik ben Martine Hogerwerf, moeder van drie zonen (10, 9 en 3 jaar) die op de Vrije School Amersfoort zitten, wiskunde lerares op een middelbare school en oud leerling van de Stichtse Vrije school Zeist. Mijn oudste zoon is 9 jaar en heeft net zijn eigen i-pod touch gekregen. Ik ben zoekende naar een vorm van opvoeden bij het media gebruik van mijn kinderen. Ik merk dat het als ouder nog niet zo eenvoudig is om een manier te vinden die zowel past bij de hedendaagse cultuur als bij de visie van het vrije school onderwijs. Maar ook als mentor van mijn kinderen op de middelbare school loop ik regelmatig tegen dingen aan waar ik niet zo een twee drie een oplossing voor heb. Ik heb besloten al mijn bevindingen te delen via mijn blog en hoop zo samen met andere ouders en onderwijzers een manier te vinden om onze kinderen media wijs te maken. Ik sta in contact met media experts en ga naar lezingen over dit onderwerp of volg scholingen via mijn werk.
Ik hou jullie graag op de hoogte van mijn reis in de digitale wereld als opvoeder.

Media opvoeding voor vrijeschoolkinderen http://mijnvrijeschoolkindonline.tumblr.com/